Egypt Bans 3 Iraqi TV Channels fanning sectarianism


Egypt Bans Al-Baghdadia, al-Rafidain and al-Hadath TVJNN 26 June 2014 Cairo : Egypt has barred three private Iraqi TV stations from its main satellite system, the broadcasting regulator said on Tuesday, after Baghdad complained that their coverage was stoking sectarian tensions.

The news came a day after Egypt jailed three Al Jazeera journalists on charges of aiding the outlawed Islamist Muslim Brotherhood organization,

Al-Baghdadia, al-Rafidain and al-Hadath TV stations were all barred from the state-owned Nilesat, which broadcasts across the Middle East and North Africa, the head of Egypt’s broadcasting regulator Free Zone said.

The three channels have been off the air in Iraq and Egypt since last week. They often took a pro-Wahabi, anti-Iraqi government line fanning sectarianism in Iraq and in the region

Iraqi complaints

The channels have covered the onslaught by Wahabi Terrorist  group Islamic State in Iraq and Syria extensively and carried statements from the al Qaeda offshoot.

An official at Free Zone, speaking on condition of anonymity, said the decision to block the channels was linked to complaints from Iraq.

The regulator’s head, Abdel Moneim al-Alfy, said: “al-Baghdadia and al-Rafidain channels were taken off Nilesat for violating their contracts with the Free Zone authority regarding their content.” He did not directly link the decision to Iraq’s complaints.

“We have received complaints from the Iraqi government about the channels’ contents and are investigating them now, that is all I could say so far,” al-Alfy said.

He said al-Hadath’s permit had expired.

Al-Baghdadia confirmed it was now banned in Iraq and Egypt while al-Hadath’s CEO Ayman Khalid said his channel’s closure was temporary and over a financial dispute with Free Zone. al-Rafidain could not be reached for comment.

Egypt has shut down a number of pro-Islamist channels since the army’s ouster of Islamist President Mohammad Mursi last year.

On Monday it triggered an international outcry by jailing three journalists from Qatar-backed Al Jazeera television, accusing them of aiding Egypt’s outlawedIslamist Muslim Brotherhood.

Advertisements

One thought on “Egypt Bans 3 Iraqi TV Channels fanning sectarianism

  1. Pingback: VELAYAT TV USA – Egypt Bans 3 Iraqi TV Channels fanning sectarianism

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s